Direktlänk till inlägg 27 augusti 2008

Om novellen Oändrat oändlig

Av uk - 27 augusti 2008 14:43

På fredag klockan 11:35 läser Khemiri upp sin novell Oändrat oändlig i P1.
Han är med och tävlar om Sveriges radios novellpris 2008. (1)


För vissa människor leder detta till frågan:

Kan man verkligen tävla i litteratur?


Vi i uk-örebro menar som vanligt att frågan är felställd. Det går att tävla i litteratur, novelltävlingen är ett exempel. Frågan är om det finns litteratur som objektivt/universellt är bättre än annan litteratur. Är Lidman bättre än Läckberg? Svaret behöver inte vara "ja" för att det skall vara möjligt att tävla i litteratur. Novelltävlingen kan ju ses som en popularitetstävling som sker oberoende av om det finns objektiva värden. 


Inom uk-örebro är de flesta kritiska mot idén att det finns universella värden när det gäller litteratur.


Det är svårt att ställa upp kriterier för bra litteratur som verkligen är universella och gäller för all tid och i alla samhällen.  Det universlla har ofta definierats utifrån en rådande norm och sällan nått bortom sitt samhälles gränser.  Sådana kriterier har tidigare ofta varit eurocentriska och formulerade inom den övre delen av sociala hierarkier. De poststrukturalister som uk-örebro läser vill istället lyfta fram de relationer som finns inbyggda i ett normerande språk och som ger sken av att vara en objektiv spegling av världen.


Formuleringarna av universella kriterier har sin historia.  Modernitetens universalism är som Eriksson mfl skriver "oupplösligt förknippad med kolonialismen" (2) Det civiliserade, det goda, det normala har alltid formulerats i relation till de Andra och deras barbariska och abnormala  levnad. Kritierierna har aldrig nått förbi de sociala relationer de formuleras under. (3) En parantes: Hegel menade att Afrika inte kunde ses som en del av den historiska världen eftersom kontinenten inte visade någon slags rörelse eller utveckling. (4)


Det finns  således vissa problem med att formulera universella kritierier, det är svårt att nå bortom de sociala relationer vi är inlemmade i. 

Som nämnt ovan är de flesta inom uk-örebro kritiska mot universella kriterier.   Alla utom jag. Jag vägrar säga att Ingemarsson varken är bättre eller sämre än Khemiri  "Det finns ingen bra eller dålig litteratur, alla får tycka vad de vill". Jag vägrar säga att Boyes böcker är av samma kaliber som Läckbergs. Jag vägrar säga att Hesse inte visar upp några bättre kvaliteter än Guillou. Jag vägrar säga att denna uppfattning bara beror på de sociala relationer jag verkar inom eller det kulturella kapital som jag har ärvt. 


På fredag tävlar Khemiri. Om jag röstar på  Oändrat oändlig så gör jag inte det bara för att jag tycker om novellen precis som jag tycker om bananer mer än päron. Jag röstar på den för att jag tror att det är en bra novell oberoende av vad jag tycker om den. 


 /PB

_________________________________________________


(1) Rösta fram till och med sön 21 september.

Adress: Sveriges Radios Novellpris, Kulturredaktionen, 105 10 STOCKHOLM

eller novellpriset@sr.se.

Du som röstar kan vinna böcker eller en dagsbiljett till bok och biblioteksmässan. 

(2) Eriksson, Eriksson Baaz, Thörn, red. (1999) Globaliseringens kulturer. Nora:  Nya Doxa, s 29

(3) Detta gäller kanske inte de biologiskt grundade kriterierna för objektiva värden. 

(4) Eriksson, Eriksson Baaz, Thörn, red. (1999) Globaliseringens kulturer. Nora:  Nya Doxa, s 29

 
 
Ingen bild

Lo

30 augusti 2008 19:12

Missade sändningen, finns den att höra någonstans på nätet?

 
Ingen bild

PB

30 augusti 2008 20:21

jag den ska finnas på www.sr.se/p1/novellen

 
Said

Said

31 augusti 2008 16:12

Fin blogg. Intelligenta åsikter och ståndpunkter. Fortsätt...

http://www.saidfunderar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av uk - 28 augusti 2011 00:35

  Ungkhemirianerna åker till Göteborg för att se Khemiris nya pjäs "Apatiska för nybörjare".   Samtliga ungkhemirianer har anmält sig och kommer att åka ner samtidigt den 24 september, vi blir alltså 8 ungkhemirianer på plats! Efter pjäsen...

Av uk - 7 juni 2009 00:33

   Tång   tvåarmat gripverktyg (Bonniers svenska ordbok)   Khemiri har skrivit en text som heter Nationaltång. (Läs den via länken nedan)  Det är en snårig text där flera röster blandas men vi i Uk rekommenderar  texten. Det är en bra läsup...

Av uk - 7 maj 2009 23:05

Khemiri har skrivit en novell som heter ”Försök till kärnfysik”. Vi i Uk har läst den. Jag skulle kunna skriva långt om de känslor som texten skapade, hur jag hörde mitt hjärta ticka nedåt och existensialismen lägga sig över mig. ...

Av uk - 6 maj 2009 22:37

  Ungkhemirianerna fick ett Youtube-tips från en MC Hammer-kännare.   Diskussionerna om hur äkthet/sell-out-diskursen formeras kommer att fortsätta.    /AT ...

Av uk - 30 april 2009 14:58

Studenter vid Örebro universitet har möjlighet att ta del av en föreläsning med Khemiri som annordnas av Henrik Borgs Minnesfond.   Tisdag   5/5 Jonas Hassen Khemiri   Kl 13:15 Sal HSL1   Det är nu på tisdag och du ska dit.      /AT ...

Presentation

Omröstning

Kärlek..
 är ett knippe av diskurser
 tar aldrig slut om den är äkta
 är en ideologi för reproduktion av arbetskraft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards