Direktlänk till inlägg 25 augusti 2008

Bråk igen

Av uk - 25 augusti 2008 16:42

Söndagens diskussioner utgick från Babel Special om Khemiri. Programmet är gammalt men det visades nyligen i repris och går att se på webben: http://www.svt.se/babel

Programledaren Daniel Sjölin satte Mannen, myten, legenden som rubrik för mötet med Khemiri. Detta ledde till en het debatt inom uk-örebro igår.

Hur ska vi förstå att Sjölin döper mötet till Mannen, myten, legenden? Vill han göra upp med de vanliga intervjuerna som oftast handlar mer om Khemiris personliga egenskaper än om de texter som han har skrivit?

 

Vilken betydelse har författaren för verket?

Går det, är det vikigt, måste vi, skilja mellan författaren som person och den skönlitterära texten? Detta påminner om den diskussion som fanns under Michael Jacksons rättegång: Vad händer med kvalitén i hans låtar om han döms?

 

Debatten ledde till två starka positioner.

1. Det går inte att helt skilja författaren från verket.

2. Vi måste skilja verket från författaren.

 

1. Det går inte att skilja författare från verk. Vem författaren är har betydelse för vad verket är, inte bara hur det blir läst. Tänk ett scenario där Bert Karlsson, tidigare aktiv i Ny Demokrati hade skrivit Ett öga rött. Det är uppenbart att det inte hade varit samma bok.

 

2. Vi måste skilja verket från författaren. Det är störande hur reportrar och journalister lyfter fram Khemiri som person, hur han klipper håret, hur lång han är etc.(1) Detta är att förringa de texter som han har skrivit. Skulle någon fråga Jan Guillou hur lång han är eller hur han klipper håret? Vi håller med ettorna om att Ett öga rött hade varit en annan bok om den var skriven av Bert Karlsson. Det viktiga är inte vem författaren är, utan från vilken position historien berättas. Det handlar om maktpositioner snarare än subjket. Vi bör således skilja mellan författarens personlighet och verket, men inte den position och verket. Istället för morgonsoffans gulligfierande perspektiv som alltid hamnar nära exotismen vill vi använda Foucault arkeologiska metoder för att läsa texter, vi vill gå till det som står skrivet. (2)

 

1. Om tvåorna hade läst Montecore – en unik tiger så hade de sett att det är just problematiken i att skilja mellan författare/verk, verklighet/fiktion, sanning/lögn som Khemiri behandlar. Tvåorna vill skilja mellan personen och positionen. Hur går detta till i praktiken, att skilja Bert Karlsson från positionen Bert Karlsson?

 

2. Det är löjligt att försöka använda Monbtecore- en unik tiger emot oss. Det är ju genom att huvudpersonen heter samma sak som författaren till verket som Khemiri vill göra distinktionen mellan författare och verk. (3)  Vi skulle gärna vilja se hur Khemiris längd eller frisyr har relevans för hans böcker. Att hela tiden lyfta fram personen Khemiri och inte diskutera hans böcker som andra författares har sina rötter i ett kolonialt tankesätt. ”Hur kunde han som är så annorlund skriva en bok? Låt oss undersöka honom!”



uk-Örebro genom AT

________________________________________________________-

  

(1) Hallå P3, 24 Juli 2008, www.sr.se/p3

Eller googla: "Stockholms mest perfekte man" 

(2) Sjölin lyfter fram att ordet legenden kommer från ”det som står skrivet”.


(3) Jämför med Nabokovs Blek låga

 
 
Ingen bild

JB

25 augusti 2008 17:55

Kan 2:orna förklara lite mer specifikt skillnaden mellan person och position? Påverkar inte person position och tvärt om? Hur kan man då särskilja dem?

 
Ingen bild

Ferrante

25 augusti 2008 20:39

Om författaren visade sig vara Bert Karlsson trots allt, skulle detta påverka bloggens innehåll? Skulle de gamla inläggen raderas, böckerna brännas? Skulle det påverka läsandet överhuvudtaget? Till exempel Marx var ju en riktig mansgris som gjorde fru (vilken ej fått cred som medförfattare till "Det kommunistiska manifestet") och piga (!) gravida om vartannat (1), men detta tydliga personliga utnyttjande av en maktposition från hans sida tycks ju inte hindra att en utnyttjar Marxs skrifter till diverse socialistiska ändamål. Bert Karlsson är såvitt jag vet numera inte engagerad i främlingsfientliga partier och han har slutat ge ut vit makt-musik. Är det en fråga om något slags ekvation av tidsanda räknat med tidens tand? Jag är nyfiken på hur ni tänker.

1. Liv Strömquist - Einsteins fru

 
Ingen bild

Tvåorna/AT

25 augusti 2008 22:29

Hej JB, tänk dig ett uttalande som en psykolog gör om någon form av opassande avvikelse. Det är intressant att se vad som möjligör ett sådant uttalandt och de regler som omgärdar utsgana. Det hänger ihop med den position som psyk-vetenskaperna och psykologen har i samhället. Det är något helt annat än om subjektet uttalar sig, då kan det handla om hans/hennes dagböcker, inköpslistor etc. Dessa två olika typer av utsagor sker av samma person, men det är olika positioner. I det första fallet är inte subjektet intressant utan "psykolog" som position för utsagor och bedömning av människor. Foucault exemplivs valde att inget av hans privata texter som han inte publicerade offentligt skulle läsas av eftervärlden, de är därför för evigt nedpackade. Det var nog inte pga blyghet utan han trodde kanske att eftervärldens skulle läsa hans privata texter och från de försöka tolka vad han egentligen menar i sina böcker.

Därför är det kanske inte konstigt att en blir upprörd när föreläsare på universitet börjar en föreläsning om GH Mead med att berätta vad han hade för stjärntecken.

 
Ingen bild

Tvåorna/AToPB

25 augusti 2008 23:02

hej Ferrante, du skrev: "Om författaren visade sig vara Bert Karlsson trots allt, skulle detta påverka bloggens innehåll"

Ja, det skulle förändra, då skulle alla inlägg behöva tolkas utifrån idén: tänk om Khemiri hade skrivit de där böckerna istället. Men det handlar inte om att Karlsson är ett annat subjekt utan en annan position. Böckerna skulle inte brännas.

Om Marx, menar du att hans maktposition i förhållande till Jenny Marx och pigan(som jag inte vet vad hon hette) påverkar hur hans värdelära bör förstås? Det är inte utifån positionen som hustrumisshandladre som hans skriver om värdeskapande. Det är snarare utifrån positionen som patriark och familjefar som han misshandlar. Där både hans handlande och positionen som patriark bör kritiseras, håller du inte med?

Värdeläran skrivs utifrån en annan position. För att förstå den behöver vi inte kunskap om relation till Jenny. Menar du att vi behöver det?

Det är ett alltför individorienterat perspektiv, som inte tar hänsyn till de diskurser utsagorna finns inom, att hävda att vi måste känna till författarens personlighet, vi måste känna till subjektet bakom texten. Att en fängelsechef uttalar sig om brottslighet förklaras inte av hur han klipper håret eller andra personliga preferenser. På samma sätt är Khemiris frisyr ointressant för läsandet av böckerna.

 
Ingen bild

JB

25 augusti 2008 23:30

Men det kan väl inte ettorna heller tycka är relevant? Sjärntecken, frisyr etc?

 
Ingen bild

Ettorna/MFoGS

26 augusti 2008 12:24

JB får det att låta ganska enkelt. Men vi ställer oss hela tiden frågande till hur går det i praktiken att skilja mellan person och position. Vi menar att det är relevent att ha lite kännedom om ex. författaren till Ett öga rött. Om vi känner till att Khemiri har lyssnat in Tupac så läser vi några sidor en gnutta annorlunda, varje detalj är viktig. Det är inte så att stjärntecknen i sig är viktiga, men det kan vara viktigt att veta vad författaren tror om stjärntecken osv. Vi menar att verk inte kan skiljas från författare när det gäller skönlitteratur. Om facklitteraur, ex. värdelära, har vi inte uttalat oss.

 
Ingen bild

JB

28 augusti 2008 22:47

Synd att jag inte kunde komma på mötet i söndags, intressant diskussion. Well. Om jag förstår det rätt så handlar diskussionen alltså om att leta ledtrådar för tolkning av verket hos författaren och ni är oense om hur långt det är ok att gå?

Sen är jag nyfiken på vad ettorna och tvåorna anser om Michael Jacksons rättegång: Vad hade hänt med kvalitén i hans låtar om han dömts?

 
Ingen bild

AT

30 augusti 2008 20:53

JB du skrev: "Om jag förstår det rätt så handlar diskussionen alltså om att leta ledtrådar för tolkning av verket hos författaren och ni är oense om hur långt det är ok att gå?"

Nej det handlar om subjektet "bakom" verket är relevant överhuvudtaget. Ettorna menar att det kan vara relevant för tolkningar av skönlitterära texter. Tvåorna menar att subjketet är irrelevant men däremot är positionen relevant.

Om Jackson. Ettorna menar att en fällande dom hade för alltid ändrat låtar med texter som: "I Want To Love You (P.Y.T.)
Pretty Young Thing." Tvåorna menar att verket står för sig själv. Ettorna menar vidare att tvåorna inte kan redogöra för skillnaden mellan subjekt och position.

Nästa träff är 7 september på Mummel o mums då Halims dagboksskrivande åter ska diskuteras.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av uk - 28 augusti 2011 00:35

  Ungkhemirianerna åker till Göteborg för att se Khemiris nya pjäs "Apatiska för nybörjare".   Samtliga ungkhemirianer har anmält sig och kommer att åka ner samtidigt den 24 september, vi blir alltså 8 ungkhemirianer på plats! Efter pjäsen...

Av uk - 7 juni 2009 00:33

   Tång   tvåarmat gripverktyg (Bonniers svenska ordbok)   Khemiri har skrivit en text som heter Nationaltång. (Läs den via länken nedan)  Det är en snårig text där flera röster blandas men vi i Uk rekommenderar  texten. Det är en bra läsup...

Av uk - 7 maj 2009 23:05

Khemiri har skrivit en novell som heter ”Försök till kärnfysik”. Vi i Uk har läst den. Jag skulle kunna skriva långt om de känslor som texten skapade, hur jag hörde mitt hjärta ticka nedåt och existensialismen lägga sig över mig. ...

Av uk - 6 maj 2009 22:37

  Ungkhemirianerna fick ett Youtube-tips från en MC Hammer-kännare.   Diskussionerna om hur äkthet/sell-out-diskursen formeras kommer att fortsätta.    /AT ...

Av uk - 30 april 2009 14:58

Studenter vid Örebro universitet har möjlighet att ta del av en föreläsning med Khemiri som annordnas av Henrik Borgs Minnesfond.   Tisdag   5/5 Jonas Hassen Khemiri   Kl 13:15 Sal HSL1   Det är nu på tisdag och du ska dit.      /AT ...

Presentation

Omröstning

Kärlek..
 är ett knippe av diskurser
 tar aldrig slut om den är äkta
 är en ideologi för reproduktion av arbetskraft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards