Direktlänk till inlägg 14 augusti 2008

Naturligtvis

Av uk - 14 augusti 2008 16:13

Susan Sontag har analyserat metaforer. Hennes bok Illnes as a metaphor and AIDS and it’s metaphors verkar vara enormt inflytelserik. Jag har bara läst om den och redan där stött på ett stort”Aha, så klart! varför har ingen sagt det här till mig tidigare?”

Metaforer är inte (bara) skönmålning av tråkiga beskrivningar, metaforer är maktbärande. Genom att analysera metaforer kan maktrelationer analyseras. Ett tydligt exempel är hur ekonomiska beskrivningar använder sig av naturvetenskapliga (ofta medicinska) metaforer för att neutraliseras och bli ett ”objektivt” konstaterande. Det är svårt att se exempel på när medicinvetenskapen använder sig av sociologiska eller andra samhällsvetenskapliga begrepp som metaforer. Detta är ingen slump. Medicinen som vetenskap behöver inte legitimeras genom att använda sig av metaforer från samhällsvetenskapen, den har redan en stark status/makt-position. (1)

Sontag var enligt Khemiri.se en av inspirationskällorna till Montecore – en unik tiger. Kan det vara så att det är just Sontags analys av metaforer som var en del av inspirationen? När jag läser språkreglerna i Montecore - en unik tiger, i synnerhet minnesregel nr 5 om hur naturen används som metafor i språket, är det Sontag som jag tänker på.


En del av del av den femte minnesregeln lyder:


”HELA naturen är dom ständigt närvarande. Dom är ensamma om den celebra Allemansrätten. Naturen är deras ALLT”
[…]
”Svenskens ideal är ”jordnära”, folket kallas ”gräsrötter”, en sund kropp är frisk som ”nötkärnan”. (2)



Att börja tänka på vilka metaforer som används har för mig blivit till ett beroende, jag ser hur naturen och naturvetenskap används som metaforer överallt, det börjar nästan bli lika irriterande som grannens ständiga pianospelande…


/AT
______________________________________________________________
(1) Mats Börjesson (2003) Diskurser och konstruktioner. En sorts metodbok. Lund: Studentlitteratur, s 90.
(2) Jonas Hassen Khemiri, (2006) Montecore - en unik tiger, Stockholm: Nordstedts s 206


Bild på läroboken Reflex, Samhällskunskap för gymnasieskolan 

 
 
Ingen bild

Lo

15 augusti 2008 09:55

Det är naturligt att bli irriterad över sånt! Folk är mossiga/har skruvar lösa/har inte alla hästar hemma o.s.v Något som stör mig mer personligen är särskrivningar och tomma utrop som "Jaa du!" (något som praktiseras flitigt på mitt jobb). Någon här har även skrivit en lapp där det står något i stil med: "..pengar ligger i kassa skåpet."
Det är ett så uppenbart error.. nu: back to work!

 
Ingen bild

Ferrante

15 augusti 2008 13:28

Ja, folk som inte klarar ett språktest borde utvisas å det snaraste.

eller

Nu sket du i det blå skåpet.

 
Ingen bild

Hegge

15 augusti 2008 14:47

Min tolkning.

Sommarjobb för studenter innebär att vi som drillas i akademiskan kommer till en miljö där det pratas arbetarspråk.
Frågan är då: Hur ska vi ställa oss till arbetarklassens språk? (min kategorisering kan kritiseras på alla sätt, men för exemplets skull kan vi anta att det finns ett/flera arbetarklasspråk)
Jag vet inte om ni intar olika positioner i frågan.

En typ av position innebär att vi ska solidarisera oss med arbetarklassens särskrivningar och talspråk och att vi ska sparka uppåt mot akademikernas, de intellektuellas, medelklassens
och bourgeoisins språk och kulturer.
Min uppfattning är att denna position inte alls är bra. Den innebär en romantisering av arbetarklassens kulturer, livstilar och språk.

En romantisering som tar fasta på det kulturella hos arbetarklassen romantiserar vad kapitalismen gör med människor, och romantiserar därmed kapitalismen. En sådan position kan aldrig upplösa arbetarklassen.
Istället bör vi se till den position som arbetarklassen har inom det kapitalistiska produktionssättet och skapa en politisk solidarisering snarare än en kulturell eller språklig.

 
Ingen bild

Lo

15 augusti 2008 15:05

Vem sket var?
Jag kan bara känna hatkärlek och tänka gonda tankar. Särskillt då förstås om arbetarklassen. Ursäkta mitt slöa, halv(?)ironiska inlägg.

 
Ingen bild

AT

15 augusti 2008 15:38

här ursäktas ingenting, ditt inlägg lyfter fram ett intressant problem och en diskussion som är värd.

 
Ingen bild

Ferrante

16 augusti 2008 12:37

Under örnens vingar

Det var en gång en katt och en råtta som möttes på en stig. De började tala med varandra och märkte strax att de talade olika språk. Katten talade kattspråket och råttan talade råttspråket. De lyckades ändå ganska väl med att tala så att de förstod varandra, särskilt som råttan å ena sidan kunde en hel del kattspråk. Katten blev glad åt detta, särskilt som den å andra sidan inte tyckte om råttspråket.
- Det är bra att du kan tala så jag förstår, sa katten, men det är inte nog. Hädanefter vill jag att du skall tala kattspråk även till dina råttkamrater, och att ni alla skall tala kattspråk med varandra så att jag förstår vad ni säger.

 
Ingen bild

AT

16 augusti 2008 18:53

Då sa råttan
- Nej!, rått språk är ju mitt egentliga och äkta språk, jag är född som råtta och tänker fortsätta tala rått språk. Sånt kan ni katter aldrig förstå för vi är essentiellt olika arter. Råttornas kultur kuvas idag av katterna, jag tänker alltid vara "original rat". Ni kallar mig råtta, det gör mig inget jag tänker uppvärdera vad det innebär att vara råtta. Mitt politiska projket är att samhället ska uppvärdera råttegenskaper, som omvårdnad, altruism, känslighet och sköna kurvor. Samhället ska inte utplåna våra olikheter, vi komplementerar ju varandra!

 
Ingen bild

Ferrante

18 augusti 2008 19:43

essentialism

 
Ingen bild

AT

19 augusti 2008 17:52

ja, det är precis vad historien om katten och råttan leder till.

 
Ingen bild

Ferrante

19 augusti 2008 22:29

Nej, det är vad som ledde till fabeln om katten och råttan.

 
Ingen bild

Ferrante

19 augusti 2008 23:17

Låt mig utveckla.

"Det är naturligt att bli irriterad över sånt! Folk är mossiga/har skruvar lösa/har inte alla hästar hemma o.s.v Något som stör mig mer personligen är särskrivningar och tomma utrop som "Jaa du!" (något som praktiseras flitigt på mitt jobb). Någon här har även skrivit en lapp där det står något i stil med: "..pengar ligger i kassa skåpet."

Det är ett så uppenbart error.. nu: back to work!
av Lo den 15 augusti 2008 kl 09:55


Min tolkning.

Sommarjobb för studenter innebär att vi som drillas i akademiskan kommer till en miljö där det pratas råttspråk.

Frågan är då: Hur ska vi ställa oss till råttornas språk? (min kategorisering kan kritiseras på alla sätt, men för exemplets skull kan vi anta att det finns ett/flera råttspråk)

Jag vet inte om ni intar olika positioner i frågan.

En typ av position innebär att vi ska solidarisera oss med råttornas särskrivningar och talspråk och att vi ska sparka uppåt mot akademikernas, de intellektuellas, medelklassens
och bourgeoisins språk och kulturer.

Min uppfattning är att denna position inte alls är bra. Den innebär en romantisering av råttornas kulturer, livstilar och språk.

En romantisering som tar fasta på det kulturella hos råttorna romantiserar vad kapitalismen gör med människor, och romantiserar därmed kapitalismen. En sådan position kan aldrig upplösa råttorna.

Istället bör vi se till den position som råttorna har inom det kapitalistiska produktionssättet och skapa en politisk solidarisering snarare än en kulturell eller språklig.
av Hegge den 15 augusti 2008 kl 14:47"

 
Ingen bild

AT/Hegge

20 augusti 2008 13:57

Som jag förstod det så var ditt inlägg med fabeln om katten och råttan för att visa det absurda i mitt resonemang. (Mitt resonemang där jag drar slutsatsen att vi ska nå en politisk solidarisering och inte en kulturell romantisering.) Då fortsatte jag fabeln och visade hur den bygger på ett essentialistisk antagande som bör undvikas. Sen tappade jag bort mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av uk - 28 augusti 2011 00:35

  Ungkhemirianerna åker till Göteborg för att se Khemiris nya pjäs "Apatiska för nybörjare".   Samtliga ungkhemirianer har anmält sig och kommer att åka ner samtidigt den 24 september, vi blir alltså 8 ungkhemirianer på plats! Efter pjäsen...

Av uk - 7 juni 2009 00:33

   Tång   tvåarmat gripverktyg (Bonniers svenska ordbok)   Khemiri har skrivit en text som heter Nationaltång. (Läs den via länken nedan)  Det är en snårig text där flera röster blandas men vi i Uk rekommenderar  texten. Det är en bra läsup...

Av uk - 7 maj 2009 23:05

Khemiri har skrivit en novell som heter ”Försök till kärnfysik”. Vi i Uk har läst den. Jag skulle kunna skriva långt om de känslor som texten skapade, hur jag hörde mitt hjärta ticka nedåt och existensialismen lägga sig över mig. ...

Av uk - 6 maj 2009 22:37

  Ungkhemirianerna fick ett Youtube-tips från en MC Hammer-kännare.   Diskussionerna om hur äkthet/sell-out-diskursen formeras kommer att fortsätta.    /AT ...

Av uk - 30 april 2009 14:58

Studenter vid Örebro universitet har möjlighet att ta del av en föreläsning med Khemiri som annordnas av Henrik Borgs Minnesfond.   Tisdag   5/5 Jonas Hassen Khemiri   Kl 13:15 Sal HSL1   Det är nu på tisdag och du ska dit.      /AT ...

Presentation

Omröstning

Kärlek..
 är ett knippe av diskurser
 tar aldrig slut om den är äkta
 är en ideologi för reproduktion av arbetskraft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards