Direktlänk till inlägg 28 juli 2008

Fem gånger frågor

Av uk - 28 juli 2008 23:43

Flera frågor är intressanta.


Fråga 1: Vad krävs för att en maktförskjutning ska kunna skapas? Räcker det att skriva att huvudet är fullt av vimmelkanter? Eller hur ska vi förstå bilden ovan?


Fråga 2: Finns det människor bortom språket? (Frågan låter flummig men det jag syftar på är människan som idé som det exempelvis produceras kunskap kring.)


Fråga 3: Vilka kategorier bör vi använda oss av?


Fråga 4: Vilka författare är intressanta att ställa i relation till Khemiri?


Fråga 5: Vilka är de relevanta skillnaden mellan psykologen och läraren som positioner i ett diciplinerande samhälle?


Jag tänker inte diskutera de udda frågorna.

Spoiler varning.
Sista scenen i Fem gånger Gud är ett av det bästa jag läst av Khemiri. Det är Sanojs scen.
Sanoj är en "skum" figur, han/hon är nästan som språket självt. Han/hon styr vad karaktärerna säger, nästan som en manusförfattare den där Sanoj. jonaS.

 
Blanca: Vi kanske är ganska trötta på dig med.
Sanoj: Trötta på mig? Omöjligt. Ni är ingenting utan mig.
(paus). Ingenting
(Invasion! s 238)


Om vi ställer detta bredvid en del från Sonnevis dikt; Det oavslutade språket.

Och människornas liv bortom alla
begrepp?
Man kunde säga att
det finns inte!

       (Sonnevi, Dikter 1959-1973, s 265)


Då borde vi alltså ha svaret på fråga 2. Svaret är nej.
Svaret på fråga 4 blir: Bland andra Sonnevi.


Jag tror att Foucault hade gillat Sonnevi, han hade säkert citerat:


Språket är vår gemensamma kropp
och har självt del
i våra kroppars historia
(ibid. s 247)

Jag ser det inte som särskilt problematiskt att jag svara på frågorna genom att kort hänvisa till auktoriteter som Sonnevi och Khemiri. De udda frågorna väntar också på sina svar (om vi nu vill beskriva språket med uttryck som är avsedda för människor frågor kanske har svårt att vänta.....)


(jag får med andra ord skynda mig på)


/AT


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av uk - 28 augusti 2011 00:35

  Ungkhemirianerna åker till Göteborg för att se Khemiris nya pjäs "Apatiska för nybörjare".   Samtliga ungkhemirianer har anmält sig och kommer att åka ner samtidigt den 24 september, vi blir alltså 8 ungkhemirianer på plats! Efter pjäsen...

Av uk - 7 juni 2009 00:33

   Tång   tvåarmat gripverktyg (Bonniers svenska ordbok)   Khemiri har skrivit en text som heter Nationaltång. (Läs den via länken nedan)  Det är en snårig text där flera röster blandas men vi i Uk rekommenderar  texten. Det är en bra läsup...

Av uk - 7 maj 2009 23:05

Khemiri har skrivit en novell som heter ”Försök till kärnfysik”. Vi i Uk har läst den. Jag skulle kunna skriva långt om de känslor som texten skapade, hur jag hörde mitt hjärta ticka nedåt och existensialismen lägga sig över mig. ...

Av uk - 6 maj 2009 22:37

  Ungkhemirianerna fick ett Youtube-tips från en MC Hammer-kännare.   Diskussionerna om hur äkthet/sell-out-diskursen formeras kommer att fortsätta.    /AT ...

Av uk - 30 april 2009 14:58

Studenter vid Örebro universitet har möjlighet att ta del av en föreläsning med Khemiri som annordnas av Henrik Borgs Minnesfond.   Tisdag   5/5 Jonas Hassen Khemiri   Kl 13:15 Sal HSL1   Det är nu på tisdag och du ska dit.      /AT ...

Presentation

Omröstning

Kärlek..
 är ett knippe av diskurser
 tar aldrig slut om den är äkta
 är en ideologi för reproduktion av arbetskraft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards