Direktlänk till inlägg 23 juli 2008

Vem är det egentligen som talar?

Av uk - 23 juli 2008 12:33


En vild idé föddes under diskussionen igår kväll.

Khemiri skriver ibland i stil med ”Du börjar med en kortare anspråkslös inledning” (1) eller ”Och du minns…”(2)
Det kanske är rimligt att ställa denna skönlitterära stil i relation till Foucaults Vetandes arkeologi.

I sin beskrivning av arkeologin som metod för att studera diskurser avsäger sig Foucault alla försök att hitta en ”djupare mening” i det som sägs, eller försöka hitta det som ”egentligen” sägs. Han är heller inte intresserad av vem som uttalar sig. Det viktiga är den position som subjektet kan inta när hen talar. Foucault skriver:


””Vem som helst talar”, men det han säger, säger han inte från vilken plats som helst. Han är nödvändigtvis innesluten i en exterioritets spel”. (3)


Jag har märkt att några på nätet diskuterar Khemiris uttryck ”Du”,
De frågar: "Vem är det? Är det läsaren, han själv som författare? Eller huvudpersonen?"

Dessa frågor blir ointressanta, det viktiga är positionen och inte vem.
Nästa gång jag sitter och läser Khemiri och tyst ställer frågan för mig själv: ”Vem är det egentligen som talar?”
Då ska jag svara, ”Tja. Kanske språket självt?” (för att citerar Khemiri från ett helt annat sammanhang.) (4)



/AT

_____________________________________________

(1) Invasion!, s 14
(2) Montecore – en unik tiger, s 143.
(3) Vetandets Arkeologi, Arkiv Förlag 2002[1969] s 151, (där det dock alltid är en han som talar)
(4) http://www.riksteatern.se/templates/Produktion.aspx?id=5685

 
 
Ingen bild

Hegel

23 juli 2008 13:56

ja precis, jag tycker kopplingen till Foucault är jättetydlig i sista scenen i Fem gånger Gud, Sanojs scen.

 
Ingen bild

Ann O'nym

23 juli 2008 20:28

Intressant det där med Foucault.. om positionen. Det måste jag (?) få höra mer om.

 
Ingen bild

AT

23 juli 2008 22:04

Ja, Jag refererar till Foucaults "metodbok" Vetandets Arkeologi där han lyfter fram diskursanalys som metod.

(Boken sägs vara hans inträdesprov till College de France! Det är ett hujedamig bra tentasvar att öppna upp ett helt nytt forskningsområde och samtidigt dissa hermeneutiken och strukturalismen.)

Jag måste få återkomma till våran diksussion om "positionen" men one kan kort säga att när exempelvis en läkare uttalar sig om en patient, så är det positionen som läkare som är intressant. Läkaren som sannings(s)ägare och inte läkaren som subjekt, eller att tolkningar av det läkaren egentligen försöker säga. Något åt det hållet, jag har boken färskt i huvudet men det betyder inte att jag har förstått den.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av uk - 28 augusti 2011 00:35

  Ungkhemirianerna åker till Göteborg för att se Khemiris nya pjäs "Apatiska för nybörjare".   Samtliga ungkhemirianer har anmält sig och kommer att åka ner samtidigt den 24 september, vi blir alltså 8 ungkhemirianer på plats! Efter pjäsen...

Av uk - 7 juni 2009 00:33

   Tång   tvåarmat gripverktyg (Bonniers svenska ordbok)   Khemiri har skrivit en text som heter Nationaltång. (Läs den via länken nedan)  Det är en snårig text där flera röster blandas men vi i Uk rekommenderar  texten. Det är en bra läsup...

Av uk - 7 maj 2009 23:05

Khemiri har skrivit en novell som heter ”Försök till kärnfysik”. Vi i Uk har läst den. Jag skulle kunna skriva långt om de känslor som texten skapade, hur jag hörde mitt hjärta ticka nedåt och existensialismen lägga sig över mig. ...

Av uk - 6 maj 2009 22:37

  Ungkhemirianerna fick ett Youtube-tips från en MC Hammer-kännare.   Diskussionerna om hur äkthet/sell-out-diskursen formeras kommer att fortsätta.    /AT ...

Av uk - 30 april 2009 14:58

Studenter vid Örebro universitet har möjlighet att ta del av en föreläsning med Khemiri som annordnas av Henrik Borgs Minnesfond.   Tisdag   5/5 Jonas Hassen Khemiri   Kl 13:15 Sal HSL1   Det är nu på tisdag och du ska dit.      /AT ...

Presentation

Omröstning

Kärlek..
 är ett knippe av diskurser
 tar aldrig slut om den är äkta
 är en ideologi för reproduktion av arbetskraft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards