Direktlänk till inlägg 19 juli 2008

Ironi och poststrukturalism

Av uk - 19 juli 2008 15:30

I texten Afrikansk remix beskriver Khemiri sitt besök på utställning Africa Remix. Utställningen som kanske kunde utmana besökarnas föreställningar om Afrika. Khemiri skriver att han och hans vänner gick dit på deras mest postkoloniala humör. På efterfesten serverades bananer och killar med bara överkroppar spelade bongotrummor. Khemiri är frågande; "Det kan ju vara en del av en konstinstallation?" (Invasion s 162). Han vet inte om det är ironiskt eller inte.


Frågan om ett fenomen är ironisk eller inte förföljer mig. När jag läste Ett öga rött första gången hade jag nyligen blivit klar med en uppsats om postkoloniala tankemönster i läroböcker. Bara av framsidan till Ett öga rött blev jag mycket skeptisk, framsidan drar uppenbarligen i orientalistiska trådar. Jag tänkte att boken skulle vara något i stil med Vingar av glas eller Jalla Jalla! (Att jag hade oerhört fel vet ni redan).


Nu några år senare vet jag inte hur jag ska förstå valet av omslag till Ett öga rött. Är det ironiskt?

En förklaring kan vara att någon sa til designern Lotta Kühlhorn "Gör framsidan till den här boken, den är skriven på rinkebysvenska av en kille som heter Khemiri, den måste vara röd med guldmönster, det står så på sidan 12 i boken" Och direkt så får vi ett omslag som är orientalistiskt.

Jag tror inte på den förklaringen.

Jag tror att framsidan är ett medvetet val, den är del av hela den skönlitterära stilen, den är oskiljbar från de poststrukturalisitska teserna. Den lyfter fram våra fördomar för att sedan i innehållet utmana dem. Jag vill inte reducera framsidan till enkel ironi, utan snarare Jean Baudrillards beskrivning att ironin är "knuten till avvisandet av moderniteten. Den uttrycker det kritiska sinnet." (citat från omslaget till Amerika, av Jean Baudrillard 1986).


/AT


 
 
Ingen bild

Ferrante

20 juli 2008 12:52

"Lotta Kühlhorn har för det mesta kontakt med de svenska författare vars böcker hon formger. Jonas Khemiri kom med en säck med skiv- och kassettomslag, med arabiska abc-böcker, med en servett från Jerusalem Kebab - sådant han tyckte hade med boken att göra."

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=179715

 
Ingen bild

AT

20 juli 2008 14:08

Det är så härligt med kompetenta bloggläsare :D, Det där hade jag ingen aning om. Men det stämmer väl då med min tes, att omslaget är en del av den skönlitterära stilen och därmed oskiljbar från de teser som drivs. Eller har jag missförstått grejen?

 
Ingen bild

Ferrante

20 juli 2008 21:43

Tjae, kollar man in det tyska omslaget (och titeln) kan man ju börja undra...

http://www.bokus.com/b/9783492249324.html?pt=search_result

 
Ingen bild

AT

20 juli 2008 22:37

Står det: "Kamelen utan puckel"? what?? är det ett ordspråk eller skämtar de tyska översättarna? Det kan inte vara sant. Jag såg den finska utgåvan av Ett öga rött där den heter Ajatussulttaani, bild på den finns http://www.magnuslonden.net/fi/artikkelit/haastattelut/artikel-3905-1469.html

Världen tycks ha gått in i ett hål. Det är lätt att börja fundera i banor som "Vem i hela världen kan man lita på?"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av uk - 28 augusti 2011 00:35

  Ungkhemirianerna åker till Göteborg för att se Khemiris nya pjäs "Apatiska för nybörjare".   Samtliga ungkhemirianer har anmält sig och kommer att åka ner samtidigt den 24 september, vi blir alltså 8 ungkhemirianer på plats! Efter pjäsen...

Av uk - 7 juni 2009 00:33

   Tång   tvåarmat gripverktyg (Bonniers svenska ordbok)   Khemiri har skrivit en text som heter Nationaltång. (Läs den via länken nedan)  Det är en snårig text där flera röster blandas men vi i Uk rekommenderar  texten. Det är en bra läsup...

Av uk - 7 maj 2009 23:05

Khemiri har skrivit en novell som heter ”Försök till kärnfysik”. Vi i Uk har läst den. Jag skulle kunna skriva långt om de känslor som texten skapade, hur jag hörde mitt hjärta ticka nedåt och existensialismen lägga sig över mig. ...

Av uk - 6 maj 2009 22:37

  Ungkhemirianerna fick ett Youtube-tips från en MC Hammer-kännare.   Diskussionerna om hur äkthet/sell-out-diskursen formeras kommer att fortsätta.    /AT ...

Av uk - 30 april 2009 14:58

Studenter vid Örebro universitet har möjlighet att ta del av en föreläsning med Khemiri som annordnas av Henrik Borgs Minnesfond.   Tisdag   5/5 Jonas Hassen Khemiri   Kl 13:15 Sal HSL1   Det är nu på tisdag och du ska dit.      /AT ...

Presentation

Omröstning

Kärlek..
 är ett knippe av diskurser
 tar aldrig slut om den är äkta
 är en ideologi för reproduktion av arbetskraft

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards